Juha Vuorio, Oulu Itsenäisyysmies

Kaikki blogit puheenaiheesta Joukkoliikenne

Biokaasua joukkoliikenteeseen

Tein kirjoituksen erityisesti Oulun seutua koskemaan, mutta uskoisin että samat asiat pätevät moneen muuhunkin kaupunkialueeseen. Lisäksi mainittakoon, että Vaasa, Seinäjoki ja Jyväskylä ovat nimenomaan joukkoliikennepuolella jo tehneet hyvää työtä.

"Liikenteessä on kaksi käyttökelpoista mahdollisuutta päästöjen vähentämiseen. Toinen on biokaasu ja toinen sähkö. Keskityn tässä kirjoituksessa omalla alueellamme tuotetun biokaasun käyttämiseen ja siitä saataviin etuihin.

Valtuustoaloite: Puistolan asema viihtyisäksi - kuunnellaan paikallisia

Helsinkiläisten arkea voidaan parantaa monin tavoin. Yksi niistä on joukkoliikenne. Meillä on paljon tehtävää liikenteen sujuvuuden ja asemien viihtyisyyden hyväksi.

Muutin äskettäin Vuosaaresta Puistolaan. Valtuutettuna haluan rakentaa Helsinkiä, joka on viihtyisä ja turvallinen yli kaupunginosien rajojen. Kuuntelen mielelläni paikallisia, ja vien eteenpäin hyviä ideoita valtuustossa. Siksi olen jättänyt tänään seuraavan valtuustoaloitteen, jonka on allekirjoittanut 28 valtuutettua:

Yli 30-vuotiaiden opiskelija-alennus joukkoliikenteessä säilytettävä

Vuonna 2013 HSL:n silloinen hallitus päätti, että lippuvyöhykeuudistuksen yhteydessä yli 30-vuotiailta opintotukeen oikeutetuilta opiskelijoilta poistetaan joukkoliikennealennus. Vyöhykemalli, joka muuttaa hinnoittelun matkojen pituuksiin perustuvaksi kuntarajojen sijaan, on tulossa käyttöön kesällä.

Joukkoliikenne kaikille opiskelijoille: ei leikata alennusta

Vuonna 2013 HSL:n silloinen hallitus päätti, että lippuvyöhykeuudistuksen yhteydessä yli 30-vuotiailta opintotukeen oikeutetuilta opiskelijoilta poistetaan joukkoliikennealennus. Vyöhykemalli, joka muuttaa hinnoittelun matkojen pituuksiin perustuvaksi kuntarajojen sijaan, on tulossa käyttöön kesällä.

Esitämme, että vyöhykemallin hinnoittelua tarkastellaan yli 30-vuotiaiden opiskelijoiden kohdalla uudelleen, ja opintotuella elävien opiskelijoiden yhdenvertainen alennusoikeus säilytetään.

Länsimetro on ymmärretty väärin

Kun Espoon suorat Kamppiin kulkeneet bussilinjat lakkautettiin Länsimetron liikennöinnin aloittamisen jälkeen, syntyi Espoossa kohu. Erityisesti sellaisilla alueilla, joilta aikaisemmin kulkivat bussit suoraan Kampin terminaaliin, monen espoolaisen matka-ajat saattoivat suhteellisesti pidentyä huomattavasti.

Kuunnellaan asukkaita: Arabian ja Toukolan linjan 71 reittiä ei kannata muuttaa

Edit 23.1.2018: Aamulla HSL:n hallituksessa palautimme liikennesuunnitelman uudelleen valmisteltavaksi siten, että linja pidetään suorana linjana Arabiasta Sörnäisten kautta Rautatientorille. On ollut ilo auttaa asukkaita asiassa, kiitos kommenteista ja palautteista!

HSL käsittelee tiistaina 23.1.2018 joukkoliikennesuunnitelmaa vuosille 2018 - 2019. Liikennesuunnitelma on saanut paljon negatiivista palautetta linjan 71 reitin siirtämisestä Kalasatamaan Helsingin keskustan sijaan.

Liikkuminen palveluna (MaaS) -liikeideoiden heikkoudet

Yksityisautoilun vähentämiseksi on monissa maissa tutkittu houkuttelevampia joukkoliikennemalleja ja mobiilipalveluita, joilla auton omistamisen sijasta asiakkaat voisivat tilata liikkumispaketteja, jotka voisivat koostua sekä joukkoliikenne-, pyöräily-, autonvuokraus ja taksimatkavaihtoehdoista. Suomessa asiaa on käsitellyt esimerkiksi Sonja Heikkilä runsaan kolmen vuoden takaisessa diplomityössään "Mobility as a Service - A Proposal for Action for the Public Administration, Case Helsinki".

Helsingin ja Tallinnan matkakortit yhteispeliin

Kaksi yhteensopimatonta vihreää matkakorttia Helsingin–Tallinnan kaksoispääkaupungissa on silmiinpistävä esimerkki digitaalisen integraatiomme saamattomuudesta kansalaistason palveluissa. Yhteistä lippujärjestelmää kaupungeille suunniteltiin EU-rahoituksella jo toistakymmentä vuotta sitten.

Tuolloisen hankkeen nimikin oli ”Pilet – rajanylittävä julkisen liikenteen verkko ja lippujärjestelmä”. Hyväksi havaittua asiaa on sittemmin pohdittu muissa projektiessa ja kirjattu kaupunkien keskinäisen yhteisymmärryksen pöytäkirjoihin.

Mitä tapahtui HSL/HRT, mikä meni vikaan?

Mitä tapahtui HSL/HRT, missä meni vikaan?

Kirjoitan nyt erittäin paikallisesta asiasta eli ei vähempää kuin pääkaupunkimme, Helsingin, liikennevälineiden, lähinnä raitiovaunujen uusista reitti- ja aikataulujärjestelyistä. Väitän, että uudistusta suunnitellessa ei ole ollut kaikki palaset ihan oikein kohdillaan!

Oulu tarvitsee kaupunkipyöriä

Yhteiskäytössä olevat kaupunkipyörät ovat olleet suuri menestys Helsingissä. Tänä vuonna pääkaupungissa on jo 1400 kaupunkipyörää, joita on löydettävissä 140 eri pyöräasemasta. Kesäkauden käytössä olevilla menopeleillä ajaa edullisesti. Esimerkiksi koko puolen vuoden kausi maksaa vain 25 euroa. Yksittäisiä, enintään 30 minuutin mittaisia reissuja pyöräasemien välillä voi siellä pyöräillä mielin määrin. Kaupunkipyöriä voi polkea myös muualla kuin Helsingissä, koska lukuisissa Oulua pienemmissä eurooppalaisissa kaupungeissa on olemassa vastaava järjestelmä.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä